Hedda Gabler
TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia teatrikunsti 8. lennu Von Krahli kursuse diplomilavastus
Henrik Ibsen (1828-1906) on moodsa draama looja ning elava inimliha proossasse pigistada suutnud sõnaportretist. Ta sihtis enda sule ja kaastunde just sel ning samal hetkel eluvõitlust võitleva keskkodanlase kaitseks. Kaardistamaks tõtt tuleviku üleolevatele hindajatele ning seega ka provokatsiooniks. Või siis kergemalt ja tänapäevasemalt väljendudes – näitekirjanik Ibsen heitis uuriva pilgu “kaasaegse inimese” psühholoogiliste vastuolude julma tsirkusesse.
“Hedda Gabler” – nii feministide, aristokraatliku lastetoaga ja uhkeid teatridekolteesid kandvate daamide, märkmekaustikut seelikuvoltide vahele peitvate teatriteadlaste, samas ahnete ja mässavate teismeliste ning samuti kõigi teiste teatrit armastavate naiste kaitsepühak astub Von Krahli teatri lavale 5. veebruaril 2011 Läti legedaarse psühholoogilise draama spetsialisti, lavastaja Mara Kimele intrigeerivas versioonis. Mara Kimele on lõpetanud Moskva GITIS´e 1969. aastal. Anatoli Efrose õpilane ja Alvis Hermanise õpetaja Mara Kimele on üks tugevamaid ja täpseima vormiga psühhologilise draamažanri valdajaid Baltimaades.
Kas Hedda Gabler, tuntud ka kui “naissoost Hamlet”, on aastal 2011 idealist, olude jõuetu ohver, vabanev feminist või manipuleeriv kaabakas? Hiljuti Juhan Ulfsaki lavastuses „Idioodid“ jõuliselt üles astunud TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia teatrikunsti 8. lennu Von Krahli kursuse “Hedda Gabler” võib žongleerida nende kõigi iseloomujoontega, sest kogu trupp seisab igal etenduseõhtul korraga laval. Kuna Mara Kimele alustas proove 2 koosseisuga, oli plaanis mängida erinevatel õhtutel erinevate koosseisudega. Aga sellest logistilisest strateegiast sündis midagi hoopis uut – jazzversioon dramaturgiateose komplitseeritud pärlist, kus kogu trupp korraga laval.