Surm ooperis
Näitemäng laulude ja tantsudega.
Lavastus mõeldud ainult täiskasvanutele!
Täname: ALLFILM
SURM OOPERIS kavalehelt:
Väljavõtteid Paul Mägi koostatud RAT Estonias 1964. aastal esietendunud W. A. Mozarti ooperi “Võluflööt” kavalehelt:
Mis oli põhjuseks, et Mozart ja Schikaneder
kõik need otse reaalsed ideed
valasid kaugesse muinasjutuvormi?
1. Mõlemad autorid olid teadlikud tolleaegse publiku vaimsest tasemest. Vaevalt oleks tolleaegne vaataja uskunud neid ideid, kui see kõik oleks antud ajastu aktuaalses plaanis. Muinasjutt aga ei tingi reaalseid kaalutlusi.
Siin ei teki kahtlusi, siin on kõik usutav.
2. Tolleaegne poliitiline situatsioon ei võimaldanud kunstis näidata revolutsioonis tekkinud ideid. Ei saa mainimata jätta ka fakti, et Mozart ja Schikaneder olid mõlemad vabamüürlased, millise organisatsiooni ideed, kohati isegi traditsioonid ja rituaalid on üsna selgesti tuntavad ka ooperis. Kuid vabamüürlus oli teravas vastuolus Austrias valitseva despootliku riigikorraga.
Kuivõrd tugevalt ja ilmekalt kajastusid tolleaegse ajastu paljud aktuaalsed probleemid “Võluflöödis”, seda võib näha allpoolesitatud näidetest, milledes on püütud dešifreerida ooperisse kätketud allegooriat.
3. Mozart-Schikanederi ühislooming oma vormimeisterlikkuse ja ääretult selge idee tõttu osutub nii tugevaks vääriskiviks, mille kiirgus ei tuhmu ka teinekord kõige tagurlikumate mõtetega katsetaja proovitules.