Connecting People
Näidend kahes osas
Alla 16-aastastele keelatud!
ERIK SÖDERBLOM alustas oma karjääri muusikuna.
Ta õppis klaveri- ja tšellomängu.
Mõned aastad tegutses ta enda poolt loodud Helsingin Kamarijouset
(Helsingi Kammerpoognad) orkestri kapellmeistrina.
Pärast Helsingin Teatterikorkeakoulu lõpetamist lavastajana 1989. aastal
on ta töötanud mitmetes soome teatrites ja Soome Rahvusooperis.
Tema koduteater on Q-teater Helsingis, mis pärast asutamist 1990. aastal
tõusis kiiresti oma maa üheks märkimisväärseimaks sõltumatuks teatriks.
Q-teatris on Söderblomi tuntuimad lavastused
Shakespeare “Hamlet” ja “Kaheteistkümnes öö”,
Dostojevski “Ülestähendusi põranda alt” ja Tolstoi “Sõda ja rahu”.
Söderblomi viimasteks töödeks enne lavastust Von Krahli Teatris oli ulatuslik,
soome rahvajuttudel põhinev vabaõhuetendus “Võlutud saar”
ja soome rahvusluulel põhinev etendus “Trad”.
Söderblom teeb ka pedagoogitööd.
1998. aastast on ta Turun Ammatikorkeakoulu
muusika- ja teatriharu kunstiline juht.
2001. aasta maikuust on ta Helsingin Teatterikorkeakoulu
rootsikeelse osakonna professor.
Aastal 1995 sündis Q-teatri egiidi all
Erik Söderblomi ja produtsent Jukka Hytti algatusel
Läänemeremaade silmapaistvate sõltumatute teatrirühmade
koostööfoorum Baltic Circle.
Söderblomi lavastus Von Krahli Teatris leiab aset selle koostöö raames.
JOUKO TURKKA on Soome teatri “hirmus laps”,
Soome skandaalseim kirjanik ja lavastaja,
näitlemise ja režii õppejõud, professor.
“Soome ajakirjandus on Turkkast teinud oma peksupoisi. Teda on avalikult nimetatud hulluks, homoseksualistiks ja teab veel kelleks. Teda on süüdistatud autoritaarsuses isana ja lavastajana. Teda on kahtlustatud jõhkruses ja julmuses.”
(Gerda Kordemets, “Teater.Muusika.Kino” detsember 1997)
“Osta pientä ihmistä” (Osta väikest inimest) –
Von Krahli Teatris Connecting people – kirjutas ta Helsingi KOM-teatrile.
Lavastaja oli ta ise. Esietendus pidi toimuma 2000. aasta aprillikuus,
ent kaks nädalat varem proovid katkesid.
“Turkka on jäme ja ehk ülekohtunegi, aga kui ei jääda ainult rämeda teksti kammitsaisse, vaid lastakse haarata end mõnitavast revüüst ja karnevalilikust ühiskonnasatiirist, tuleb tahtmine koos autoriga minna reisile soome ühiskonda.
Siiani on ju kõik siis korras. Mis siis õieti viltu läks? Teksti pärast ei tulnud KOMilaste ja Turkka vahele mingit riidu. Juba aasta tagasi lepiti kokku, et eesmärgiks on teha turkkalik soome kaasaegset tegelikkust kajastav publikut õrritav rahvakomöödia.
Viltu läks lavastuse prooviprotsess, mis käis näitlejatele üle jõu. Turkka ütleb, et proovid katkesid hetkel, kui ta sundis Ollilat kehastavat Pekka Valkeejärvit ütlema sõna homoseksuaalsus teatud moel, seda publikule kordama. Lõpuks Valkeejärvi ärritus, viskas osaraamatu lauale ja kõndis proovist minema.”
(“Helsingin Sanomat”, 22. märts 2000)
“Connecting people” Soomes:
26.-29. august 2001 – Q-Teater‘s festivali Helsingin Juhlaviikot raames